Stor variasjon i forsikringsbransjens arbeid med bærekraft
Hele 15 skadeforsikringsselskaper og 5 livsforsikringsselskaper er vurdert i årets analyse.
– Målet med analysen er å gjøre det enklere for våre kunder å velge bærekraftige alternativ, sier Anarkali Barua, bærekraftansvarlig og analytiker i Söderberg & Partners Norge. –Samtidig ønsker vi å bidra til at bransjen i enda større grad setter søkelys på bærekraft.
En relativ analyse
Vurderingen er relativ, og selskapenes bærekraftarbeid ses i forhold til hverandre.
– Det er viktig å poengtere at vi gjør dette for å fremheve de flinke og skape en dialog med de som kan bli bedre, fortsetter Barua. – Analysen fokuserer på de områdene som vi mener gjør en faktisk forskjell når det kommer til påvirkning av miljøet på kloden vår.
Bærekraftig skadeforsikring
Bare 2 av 15 skadeforsikringsselskap får grønn vurdering i årets analyse.
Vi ser på i hvilken grad forsikringsselskapene integrerer bærekraft i skadeoppgjøret, risikoanalyser og anskaffelser, samt fokus på skadeforebyggende tiltak. Hvert forsikringsområde er analysert hver for seg. Tryg og Storebrand er de eneste to som får grønn vurdering i samtlige kategorier.
De fleste selskapene har et godt utviklet bærekraftarbeid i skadehåndteringen, noe som er positivt siden dette er deres hovedområde. Det betyr for eksempel at de stiller krav til leverandører og samarbeidspartnere om så mye reparasjon, resirkulering og gjenbruk som mulig.
Mange jobber også med å spre kunnskap til kundene rundt skadeforebyggende tiltak, som er ekstremt viktig for å redusere miljøbelastningen. De beste selskapene utmerker seg gjennom klare og ambisiøse mål og krav.
Tryg Forsikring – årets vinner
Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig skadeforsikring. Tryg er Skandinavias største skadeforsikringsselskap og jobber metodisk med bærekraft gjennom hele verdikjeden.
– Tryg har integrert bærekraftige løsninger i våre produkter og tjenester. Vi reparerer i stedet for å bytte ut, og bruker resirkulerte materialer der det er mulig. Her har vi et godt samarbeid med skadesaneringsselskap og bilverksted. Vi inkluderer også forebyggende tiltak i forsikringene for å redusere og begrense skadeomfang, sier Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal.
Tryg stiller også krav til bærekraftinnsatsen til samarbeidspartnere og større bedriftskunder, noe som bidrar til å holde bærekraft høyt på agendaen blant samarbeidspartnere. Tryg har innarbeidet bærekraft som et kjerneelement i selskapets kapitalforvaltning, og bruker FNs bærekraftmål og UN Global Compacts ti prinsipper som overordnet rammeverk for selskapets investeringsstrategi.
Tryg er tydelige på at verdsetter bærekraftsanalysen til Söderberg & Partners.
– Kartleggingen er grundig, og gir et godt fundament for å sammenligne de ulike selskapene, sier Opedal. – Analysen understreker at bærekraft skal være en viktig faktor i valg av selskap, noe som motiverer oss i bransjen til kontinuerlig forbedring. Initiativer som dette gjør forsikringsselskapene bedre, og tilfører også verdi til kundene og samfunnet for øvrig.
Se hele intervjuet med Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal, her:
KLP – årets klatrer
KLP er det selskapet innen skadeforsikring som viser størst forbedring siden forrige analyse. Selskapet har satt konkrete mål for reparasjon og gjenbruk innen bedrifts- og motorforsikring. De har også styrket insentivene for skadeforebyggende tiltak, og inkludert kunders eksponering mot klimarisiko i prissettingen.
Bærekraftig livsforsikring
Livforsikringsselskapene er generelt flinke til å integrere bærekraft i forvaltningen. De viktigste forskjellene ser vi i påvirkningsarbeidet, der de som får grønn vurdering er betydelig mer aktive og proaktive, og jobber med tydeligere prosesser sammenlignet med de øvrige.
Storebrand og Nordea er alene om å få grønt lys i årets analyse.
Storebrand Liv – årets vinner
Storebrand Liv er det selskapet som har utmerket seg best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig livsforsikring. Selskapet har tatt en ledende rolle i bærekraftig finans og ser på bærekraft som en konkurransefordel og en mulighet til å skape kundeverdi.
– Med posisjon som en av Nordens største kapitalforvaltere, ønsker Storebrand å være en pådriver for omstilling til et bærekraftig samfunn, sier Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand. – Bærekraft er en integrert del av selskapets strategi, og vi utfører detaljerte analyser, kvartalsvis screening, og har strenge krav til både interne og eksterne fondsforvaltere.
Når det gjelder påvirkningsarbeid jobber Storebrand proaktivt gjennom dialog med selskaper og samarbeid med andre investorer for å oppnå bærekraftige mål.
– Våre investeringer styres av klare klimamål som rapporteres til styret, og vi har en tydelig strategi for å redusere fotavtrykket fra egen drift, sier Grefstad. – I tillegg har vi strenge krav til bærekraft i leverandørkjeden, med ambisjon om netto null innen 2050.
Transparens er også viktig for Storebrand, og selskapet deler kontinuerlig informasjon om hvordan de bidrar til samfunnsansvar. Selskapet fremhever verdien av Söderberg & Partners bærekraftsanalyse både for kundene, leverandørene, rådgiverne og samfunnet:
– Analysen fungerer som en kvalifisering som setter oss i stand til å gi de beste rådene basert på bærekraft som et tydelig vurderingskriterium. I tillegg ser vi analysen som en viktig del av å vri kapitalstrømmene og normene i forsikringsbransjen i en mer bærekraftig retning. Söderberg & Partners støtter sånn sett bransjen i å nå målene for bærekraftig utvikling, avslutter han.
Se hele intervjuet med konsernsjef Odd Arild Grefstad, her:
Nordea – årets klatrer
Nordea har tydeliggjort sine påvirkningsprosesser, særlig deres rolle i det internt drevne dialogarbeidet og krav til eksterne forvaltere. De har også en solid evaluering av eksterne forvalteres bærekraftarbeid og god intern oppfølging av bærekraftdata, spesielt knyttet til selskapets klimamål.
Hvorfor er bærekraftige valg viktig for Söderberg & Partners og våre kunder?
Bærekraft er en sentral del av vår virksomhet, og våre bærekraftanalyser spiller en avgjørende rolle i arbeidet for en mer ansvarlig forsikringsbransje.
– Målet med analysene er å skape konkurranse i markedet, drive kontinuerlig forbedring og sikre at våre kunder får løsninger som er både økonomisk trygge og bærekraftige, sier Maja Heedman, leder for innovasjon, analyse og bærekraft i Söderberg & Partners.
Forsikring er et av de største innkjøpene virksomheter gjør, og valg av leverandør kan ha stor samfunnseffekt.
– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner, sier Heedman. – Gjennom våre analyser ønsker vi å gjøre bærekraft til et viktig vurderingskriterium for våre kunder. Ved å løfte frem gode eksempler, håper vi å inspirere flere til å gi våre kunder de mest ansvarlige løsningene på markedet, avslutter Heedman.