På innsiden av Söderberg & Partners med André Arntzen

4 apr. 2022
André Arntzen (41) er CLO, og leder for selskapets Legal og Complianceavdeling. Compliance er et fagområde som er i rask utvikling, og spiller en stadig viktigere rolle i bransjen.

Å bidra til at selskapet drives på best mulig måte innenfor rammen av gjeldene regler er min primære oppgave. Gjeldene regler betyr i denne sammenheng både lov og forskrift, men også interne regler og rutiner.

Jeg synes det i denne sammenhengen er naturlig å understreke at det ikke foreligger et motsetningsforhold mellom å gjøre ting riktig, og å ha god inntjening. Tvert imot er det få ting som er så kostbart som feil. En av de tingene jeg setter stor pris på i min stilling er at jeg får lov til å bruke jus på en slik måte at det er med på å skape verdier for kunder, selskapet og de ansatte.

Jeg mener det er en kvalitet ved våre selskaper at vi har et verdisett som innebærer at det å gjøre ting på riktig måte er helt naturlig.

Ansvarsfull

For Legal og Compliance, som er over gjennomsnittlig opptatt av at ting skal gå for seg på en korrekt måte, er det veldig tilfredsstillende å se at forståelsen av å opptre riktig og ansvarsfullt, ikke er begrenset til juridisk forståelse av begrepet i våre selskaper.

Söderberg & Partners har evnet å sette sin rolle inn i et større perspektiv. Noe av det som gjør at jeg for min del er stolt av min arbeidsgiver, er den tydelige posisjonen selskapet har tatt innen klima og miljø, i tillegg til sosialt ansvar.

Bærekraft

I forlengelsen av dette har vi på Legal og Compliance, i samarbeid med våre svenske kollegaer, bidratt til å lage en helt ny analyse over miljøprofilen til forsikringsselskapene i det norske markedet. Dette vil hjelpe våre kunder til å ta gode miljø- og verdivalg. Vi ønsker at våre leverandører skal ta sin del av det felles ansvaret vi alle har for å bekjempe de globale utfordringene vi står ovenfor, og det blir lettere å ta gode valg når kunnskap er tilgjengelig.

Sosialt ansvar

I tillegg til miljøengasjementet er det naturlig å trekke frem det sosiale ansvaret Söderberg & Partners stadig tar. For oss som har vært her en stund, så vet vi godt at dette heller ikke er noe nytt påfunn. Å handle ansvarsfullt sitter dypt i ryggmargen til selskapet. Vi har opp gjennom årene bistått med alt i fra rent drikkevann, og bygging av skoler på andre siden av jorden, til Kirkens Bymisjons arbeid lokalt i Oslo. Konsernets store engasjement i forbindelse med krig og konflikt setter også standarden for hva det vil si å være ansvarsfull.