Söderberg & Partners Wealth Management AS
Sist endret januar 2024.
- Start NO
- Om oss
- Personopplysninger og informasjonskapsler
- Behandlinger av personopplysninger
- Söderberg & Partners Wealth Management
Behandlingsansvarlig
Söderberg & Partners Wealth Management AS
Org.nr 990 317 844
Cort Adelers gate 30, 0254 Oslo
Söderberg & Partners Wealth Management AS (Selskapet) er behandlingsansvarlig for all behandling av personopplysninger der vi selv bestemmer formålet med behandlingen av opplysningene og de virkemidlene vi benytter til dette. I denne personvernerklæringen kan du lese mer om behandlingene Selskapet er behandlingsansvarlig for.
Dersom du har spørsmål om denne personvernerklæringen eller vurderingene vi har gjort, kan du kontakte oss på
Selskapet behandler i hovedsak opplysninger om deg i følgende tilfeller
- Du er en potensiell klient av Selskapet
- Du er klient av Selskapet eller i relasjon til en klient
- Du har tidligere vært klient av Selskapet
- Du har tatt kontakt via hjemmesiden eller i annen kommunikasjonsform
- Du har meldt deg på et arrangement (webinar, seminar e.l)
- Du abonnerer på vårt nyhetsbrev/markedsbrev
- Du har søkt jobb hos Selskapet
- Du har besøkt hjemmesiden vår
- Du benytter deg av Selskapets digitale løsninger
I henhold til blant annet Verdipapirhandelloven og Hvitvaskingsloven er Selskapet lovpålagt å innhente og oppbevare opplysninger om deg for å kunne tilby investeringsrådgivning.
Klient og potensiell klient:
For å yte investeringsrådgivning vil Selskapet behandle opplysninger om deg som klient, herunder
- Identifikasjon: Navn, fødselsdato, fødselsnummer eller D-nummer fødested, statsborgerskap, signatur og legitimasjon som kopi av pass, førerkort, bankkort eller elektronisk legitimasjon
- Kontaktinformasjon: Telefonnummer, adresse og e-postadresse
- Arbeid og utdanning: Utdanning, yrke, selskapsroller, kompetanse, kunnskap og erfaring med finansielle instrumenter
- Finansiell informasjon: Inntekt, formue og gjeld, bankkontonummer, beholdningsoversikt og transaksjonsdata
- Investeringskriterier: investeringsmål, tidshorisont og risikovilje- og evne
- Familiesituasjon: Opplysninger om personlige forhold, sivil status, partner, barn og familiesituasjon
- Avtaleformalia: Avtaler og dokumentasjon i forbindelse med klientforholdet
- Skatteopplysninger: Opplysninger i forbindelse med rapportering til Skatteetaten
- Kommunikasjon: Lydopptak av telefonsamtaler og digitale møter, e-poster, referat fra fysiske møter med rådgiver og øvrige notater om klientforholdet
- PEP og hvitvaskingskontroll: Kontroll mot sanksjonslister og lister over politisk eksponerte personer
- Øvrige opplysninger: Opplysninger som du har gitt til oss som vil være relevant for klientforholdet
- Digitale løsninger: Opplysninger knyttet til enhetene du bruker for å få tilgang til våre digitale løsninger, samt teknisk informasjon, inkludert typen enhet og operativsystem
- Legitimasjonskontroll: Vi utfører legitimasjonskontroll mv. og innhenter dokumentasjon som bekrefter klientens identitet og utfører fullmakts- eller representasjonskontroll. Selskapet behandler disse personopplysningene for å oppfylle sine plikter etter lovgivningen som gjelder tiltak mot hvitvasking av penger og terrorfinansiering.
- For å levere vår tjeneste og oppfylle avtalen med klienten. For en trygg og helhetlig rådgivningsprosess forutsettes det at Selskapet innhenter informasjon om klientens finansielle plasseringer, økonomisk situasjon, personlig forhold, investeringsmål og risikovillighet. Opplysningene føres inn i formuesplanen som er personlig utarbeidet for hver klient. Vi behandler disse personopplysningene for å oppfylle kravet til å utføre egnethetstest etter verdipapirhandelloven § 10-15.
- For fakturering. For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon og betalingsinformasjon.
- For å administrere ditt klientforhold. For dette formålet bruker vi kontaktinformasjon og kommunikasjon.
- For bokføringsformål. For dette formålet bruker vi betalingsinformasjon og kjøpshistorikk.
- For å forbedre din brukeropplevelse på våre plattformer. For dette formålet bruker vi teknisk informasjon og bruksinformasjon.
- For å gi deg markedsføring og innhold på våre nettsider, blogg og sosiale medier. For dette formålet bruker vi teknisk informasjon og bruksinformasjon.
- For å forbedre våre varer og tjenester. For dette formålet bruker vi bruksinformasjon og teknisk informasjon.
- For prospektering. Vi vil samle inn opplysninger om potensielle klienter, for eksempel i forbindelse med dokumentasjon av møter vi har hatt. For dette formålet bruker vi kontaktopplysninger, finansielle opplysninger, arbeidssituasjon og utdanning og investeringshistorikk.
Deg selv, offentlige kilder og referanser.
Det rettslige grunnlaget for formål 1, 2, 3, 4, og 5 er at det er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg og for å oppfylle våre rettslige forpliktelser (som hvitvaskingsloven, verdipapirhandelloven og bokføringsloven). Det rettslige formålet for punkt 6, 7 og 8 vil være basert på samtykke. Samtykket du har gitt kan når som helst trekkes tilbake. Det rettslige grunnlaget for formål 9 er vår legitime interesse i forretningsutvikling.
Dine personopplysninger kan ved lovbestemt opplysningsplikt bli utlevert til offentlige myndigheter, og til de myndighetsorganer som måtte kreve dette i medhold av gjeldende rett. Dersom vi utfører forvaltningstjenester- og investeringsrådgivning til deg, kan dine personopplysninger også kunne utleveres til markedsplasser, oppgjørssentraler o.l. som måtte kreve slik utlevering i medhold av lov, forskrift eller andre regler fastsatt av disse organer.
Selskapet kan gi sine tjenesteleverandører tilgang til personopplysninger dersom de yter tjenester som vedlikehold, drift, andre tekniske løsninger eller advokat- og konsulentbistand til Selskapet. Selskapet kan utlevere personopplysninger til andre personer og selskaper som vi har fått ditt samtykke til å dele med. For å sikre dine rettigheter etter norsk personvernlovgivning har Selskapet inngått databehandleravtaler med de tjenesteleverandører som kan få tilgang til eller behandle personopplysninger på vegne av Selskapet. Våre tjenesteleverandører har ikke rett til å bruke personopplysningene for andre formål enn de som kommer frem av denne Personvernerklæringen, og kan kun behandle personopplysningene etter våre instrukser. Våre tjenesteleverandører har en tilsvarende plikt til å inngå databehandleravtaler med sine tjenesteleverandører (underdatabehandlere) som sikrer at underdatabehandlere pålegges de samme forpliktelsene som gjelder for våre tjenesteleverandører.
Selskapet og leverandører/samarbeidspartnere som opptrer som databehandlere vil primært behandle personopplysninger innenfor EU/EØS-området. Enkelte tredjeparter som vi deler personopplysninger med og underleverandører av disse kan befinne seg utenfor EU og EØS, herunder Storbritannia, Japan, Ukraina, Australia, USA, Singapore og Sør-Afrika og Israel.
Selskapet vil som ansvarlig for behandlingen av personopplysningene påse at dine personopplysninger og personvernrettigheter blir tilstrekkelig sikret ved å kontrollere at det er eksisterer et lovlig overføringsgrunnlag, herunder adekvansbeslutninger gjort av EU-kommisjonen eller bruk av standardkontrakter godkjent av EU-kommisjonen.
For ytterligere informasjon om overføring ut av EU/EØS ta kontakt på personvern@soderbergpartnerswealth.no.
Vi vil slette eller anonymisere personopplysninger når de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for:
Personopplysningene angitt i punkt om investeringsprodukter og- tjenester i Personvernerklæringen vil bli behandlet og lagret så lenge det foreligger et klientforhold, samt i det tidsrommet som følger av lovpålagte krav, slik som bokføringslovgivningen, hvitvaskingslovgivningen og verdipapirhandelloven. I henhold til Verdipapirhandelloven skal dokumentasjon av investeringstjenester oppbevares i minst fem år. Selskapet vil normalt oppbevare slike opplysninger i 10 år etter at klientforholdet er opphørt.
Personopplysningene vi behandler for markedsføringsformål vil oppbevares så lenge det foreligger et klientforhold. Vi anser det for å foreligge et slikt forhold så lenge du i løpet av de siste 12 månedene har mottatt en investeringstjeneste eller et investeringsprodukt fra oss, eller på andre måter har vært i kontakt med oss. Merk imidlertid at vi ikke er forpliktet til å slette dine personopplysninger dersom de er nødvendige for å oppfylle en rettslig forpliktelse eller for å fastsette gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav.
Personopplysninger som vi behandler i forbindelse med prospektering vil oppbevares i fem år etter siste kontaktpunkt.
Det foretas ingen automatiserte beslutninger.
Vi gjør oppmerksom på at Söderberg & Partners WM tar lydopptak av alle telefonsamtaler og lydloggen fra Teams-møter i tilknytning til ytelse av investeringstjenester og kommunikasjon som er ment å føre til ytelse av investeringstjenester som følge av lovkrav som gjelder for verdipapirforetak i Norge. Opptakene vil bli lagret i minimum fem år i henhold til verdipapirhandelloven. Samtaler kan gjennomgås i kontrolløyemed av Compliance og internkontrollfunksjonen i Selskapet. Rådgiver kan i særskilte tilfeller gjennomgå et lydopptak i kontrolløyemed, dersom det er uklarhet om detaljer i samtalen som kan påvirke investeringstjenesten/rådet. Compliance mottar melding om avlytting og det blir loggført. Selskapet kan bli pålagt å utlevere lydopptak og eller annen dokumentasjon knyttet til andre kommunikasjonskanaler til norske offentlige myndigheter og andre som kan kreve dette i medhold av lov. Mer informasjon om lydopptak finner du her.
Kontaktinformasjon og klagemuligheter
Dersom du ønsker å utøve dine rettigheter, har spørsmål til vår behandling eller ønsker å klage på vår behandling så kan du ta kontakt på personvern@soderbergpartnerswealth.no eller ringe 22 44 77 00.
Du har også rett til å klage til Datatilsynet. Informasjon om det finner du på datatilsynets nettsider, www.datatilsynet.no.