Hva skjedde?Konkursparadokset
Selskaper i alle størrelser som selger til b2b-markedet gjør dette i stor grad gjennom salg på kreditt. I Norge er det normalt å gi sine kunder 30–90 dagers kreditt-tid. Ved salg til utlandet er kreditt-tiden ofte betydelig lengre. Utestående fordringer kan derfor bli betydelige beløp. Konsekvensen av at et selskap ikke får inn disse pengene på grunn av konkurs, insolvens eller av andre grunner, kan være dramatisk. Det vil umiddelbart påvirke kontantstrømmen inn til selskapet og i verste fall vil selskapet selv gå konkurs. Et scenario mange selskaper var svært engstelig for da landet stengte ned i fjor.
Gode støtteordninger, utsatte frister for skatter og avgifter og andre lettelser i økonomien har medført at mange bedrifter har klart å holde hodet over vann, selv uten inntekter. Når konkurstallene ble 18% lavere enn året før, skyldes dette også at konkursbegjæringene fra Skatteetaten ble halvert fra 2019 til 2020.
Avhengig av lengden på støtteordninger og andre økonomiske lettelser, så er det ikke til å komme unna at risikoen for en konkursbølge fortsatt er veldig reell. Endringer skjer raskere enn noen gang tidligere, den langsiktige økonomiske effekten av Corona er usikker og hvor våre viktigste handelspartnere er i trøbbel. Like viktig er det å se fremover, for hvem bransjer eller selskaper er det som kommer styrket eller svekket ut når verden igjen skal normaliseres?
Har du kontroll på utestående fordringer?
Söderberg & Partners er bevisst på denne risikoen, og vi tilbyr alle våre kunder, uansett størrelse, en 100 prosent nøytral risikogjennomgang av kredittrisikoen selskapet sitter på. Erfaringsmessig vil en slik gjennomgang være av meget stor verdi, uansett utfall og anbefaling. Det vil bevisstgjøre på risikoen som ligger i kontantstrømmen til selskapet og hvordan denne kan reduseres ved å endre rutiner. Hvis behovet er der, vil vi anbefale å tegne en kredittforsikring.
Hva er kredittforsikring?
En kredittforsikring er kort fortalt en forsikring som sikrer bedriften mot tap for manglende betaling ved konkurs, insolvens eller at kunden av andre grunner ikke kan betale. Kredittforsikring skal støtte bedriften når en kunde ikke er i stand til å gjøre opp for seg. Forsikringen dekker normalt 90 prosent av tapet.
Foruten å sikre betalingene, gir en kredittforsikring langt flere fordeler. Den viktigste fordelen er en løpende overvåking av betalingsevnen til selskapets kunder, uansett hvor de er i verden. Denne overvåkingen kan man igjen bruke til å satse mot nye markeder, bransjer og/eller vri salgene over på de gode kundene. Selskapet kan oppleve vekst uten å øke risikoen. I tillegg kan en kredittforsikring bedre balansen til selskapet, noe som igjen gir muligheter for å forhandle bedre betingelser/finansiering gjennom banker og finansforetak.
Unngå fallgruver – søk rådgivning
En kredittforsikring er i utgangspunktet en enkel forsikring, men samtidig er det veldig mange elementer du skal være klar over, samt fallgruver å unngå. Söderberg & Partners har meget stor kompetanse på området – og vi har egne ansatte som kun jobber med rådgivning rundt dette. De er alle spesialister på temaet og har lang erfaring med å hjelpe selskaper til å vokse trygt med kredittforsikring. En kredittforsikring passer alle selskaper som selger b2b.
Söderberg & Partners vil alltid fremforhandle best mulig pris, vilkår og dekninger gjennom vårt store nasjonale og internasjonale nettverk. Vi tilpasser forsikringen til bedriften og ikke til forsikringsselskapet.
Vi kaller det kredittforsikring gjort enkelt!