Høyhastighetskurs
Både før og etter at kravet ble besluttet, har det vært mange diskusjoner om hvem dette gjelder for, hvilke båttyper, og hvilket fartsområde.
Som landets største megler på båtforsikring, og for å kunne rådgi våre kunder knyttet til dette, har vi i Söderberg & Partners sendt en av våre rådgivere på kurs. Viamarine AS i Holmestrand var arrangør, og kurset var i regi av Redningsselskapet (RSS) med racerbåtfører Pål Virik Nilsen som instruktør.
- Da kravet om høyhastighetskurs ble vedtatt, tenke vi med en gang at dette er noe vi må kunne mer om, sier Thomas Røang, rådgiver i Söderberg & Partners.
Kurset består en av en teoretisk og praktisk del, og avsluttes med en skriftlig prøve. For å kunne søke Sjøfartdirektoratet om selve sertifikatet, må man ha bestått denne prøven.
- Selv om kurset er lagt opp for førere av båter som går over 50 knop, belyses mange sider ved båtkjøring som kan skape fatale feil, selv ved kjøring i lavere hastigheter. Eksempler på dette er «tverring», «nose dive» og «shine walk» (dansing fra side til side), sier Røang.
Andre viktige temaer som er en del av kurset:
- Viktigheten av å se langt frem (blikk og syn)
- Plassering av vekt i båten
- Planlegg turen før du drar
- Fordeler og ulemper med Stepp skrog
- Sikkerhet om bord (inkludert passasjerer)
- Vi er klar over at det er mange ulike meninger om dette nye kravet, men mine erfaringer og tanker etter endt kurs er klare. Dette er noe som helt klart blir et viktig virkemiddel for sikrere adferd på sjøen, sier Røang. - For vår del er denne kunnskapen også viktig for å rådgi våre kunder, og ikke minst vite hvilken kunnskap det er forventet at man sitter igjen med etter endt kurs. Og - for de som tror de kan mye etter å ha kjørt båter som går i 30-40 knop i mange år - så er det fortsatt mye å lære, avslutter Røang.
For de som skal ta kurset for vannscooter, er teorien den samme, men med egen praktisk del for vannscooter.