Cyberforsikring
Vi blir mer avhengig av IT-systemer for å utføre vårt daglige arbeid, og i dagens digitale landskap er risikoen for nettverks- og dataserverinnbrudd langt større enn for fysiske innbrudd. Hackere blir mer sofistikerte og har vist seg i stand til å bryte seg inn hos selv de mest profesjonelle virksomhetene innen datasikkerhet.
Hvorfor trenger man en cyberforsikring?
Catrine Eidsaunet Østbye, fagansvarlig for cyberforsikring i Söderberg & Partners, forklarer hvorfor man trenger cyberforsikring og snakker om mange viktige temaer:
- Hva er de største konsekvensene av et cyberangrep?
- Hva bør en cyberforsikring inneholde?
- Er cyberforsikring tilstrekkelig sikkerhet for bedrifter?
- Bør alle tegne en cyberforsikring?
Hva dekker en cyberforsikring?

- Øyeblikkelig IT-hjelp/utbedring av skaden
- Utgifter til å rekonstruere og gjenopprette filene
- Juridisk bistand/PR
- Kostnader knyttet til varsling av berørte personer etter et tap av kundedata.
- Driftstap (Økonomisk tap som følge av nedetid og driftsforstyrrelser)
- Driftstap grunnet cyberangrep hos ekstern tjenesteleverandør
- Utpressing (ransomware)
- Rettslig erstatningsansvar/Medieansvar
- IPR (Patentbrudd)
Sikre fremtiden med riktig cyberforsikring
Kan du stå imot morgendagens digitale trusler? Våre cybereksperter har inngående kjennskap til markedet og kan sikre at du får de beste løsningene til konkurransedyktige priser.
Ta kontakt med en rådgiver her
Fra dataangrep og løsepengevirus til enorme økonomiske skader og omdømmeskader – cyberrisiko er en utfordring alle må ta på alvor. Derfor er en solid cyberforsikring ikke bare en nødvendighet – det er en investering i fremtiden.
Med de nye EU-direktivene som NIS2 (Network and Information Security Directive 2) og DORA (Digital Operational Resilience Act), øker kravene til hvordan selskaper beskytter sine digitale systemer og data. Disse direktivene stiller krav om robust cybersikkerhet, rapportering av sikkerhetshendelser og styring av risiko i hele leverandørkjeden. Manglende etterlevelse kan føre til store bøter og alvorlige konsekvenser for virksomhetens omdømme.